Zhoršujúca sa úroveň grafomotorických kompetencií detí v MŠ ako faktor ovplyvňujúci školskú pripravenosť

Grafomotorické zručnosti predstavujú súbor psychomotorických činností podieľajúcich sa na kreslení a písaní. Zahŕňajú koordináciu oka a ruky, správne držanie tela, schopnosť sústrediť sa, ako aj fyziologické a psychické funkcie, ktoré sa navzájom ovplyvňujú. Patria medzi kompetencie v oblasti učenia sa dieťaťa, pričom ich rozvoj je kľúčovým predpokladom na úspešné zvládnutie školskej pripravenosti.

Proces výchovy a vzdelávania z hľadiska učenia sa detí dosiahol priemernú úroveň (73,1 %).

Z výsledkov kontrolnej činnosti v rámci komplexných inšpekcií vyplynulo, že najlepšie výsledky deti preukázali v pracovných zručnostiach (86,4 %), pohybových spôsobilostiach (81,2 %) a komunikačných kompetenciách (77 %). V sebaobslužných činnostiach boli zväčša samostatné (84,9 %), naopak, grafomotorické (55,2 %) a digitálne kompetencie (53,8 %) dosiahli najnižšie hodnotenie.

Graf 1 Uplatňovanie spôsobilostí a zručností deťmi v materských školách

Grafomotorické zručnosti detí majú za posledné tri roky klesajúcu tendenciu.

V školskom roku 2022/2023 boli komplexné inšpekcie vykonané v 144 MŠ, v roku 2023/2024 v 128 MŠ a v roku 2024/2025 v 107 MŠ. Výsledky ukazujú, že grafomotorické zručnosti boli preukazované na takmer najnižšej úrovni zo všetkých sledovaných kompetencií a majú klesajúcu tendenciu ( 2024/2025 len 55,2 %).

Graf 2 Úroveň grafomotorických zručností detí v kontrolovaných MŠ

Grafomotorické zručnosti deti nadobúdali prostredníctvom rôznorodých aktivít, ktoré prepájali pohyb, tvorivosť a manipuláciu s materiálmi.

V rámci výtvarných a pracovných činností kreslili, vyfarbovali, strihali, lepili a modelovali, pracovali s drobným materiálom, ako sú koráliky, štipce, skladačky, mozaiky či kinetický piesok. Techniku zobrazovania bodovej kresby a vedenia čiar deti precvičovali formou vertikálnych, horizontálnych a šikmých čiar, vlnoviek, slučiek, oblúkov či kruhov, staršie deti dokázali odpísať alebo napísať svoje meno. Príslušné spôsobilosti nadobúdali manipulovaním s rozmanitými grafickými nástrojmi (ceruzky, štetce, farbičky, kriedy) na rôzne veľkých plochách (tabuľa, chodník, maliarsky stojan, výkres ap.) a v rôznych východiskových polohách (stoj pri tabuli či maliarskom stojane, sed na stoličke). V niektorých triedach deti kreslili na interaktívnych tabuliach, vyfarbovali uzavreté plochy v kresliacich programoch a manipulovali s LED doskou.

V rozvoji grafomotorických zručností detí boli pozorované mnohé nedostatky.

Mnohé deti sileným zvieraním a nesprávnym úchopom grafického materiálu nedokázali zjemniť prítlak, v dôsledku čoho nevedeli zobraziť požadovanú líniu.

Pri zobrazovaní grafických línií dominovala nesprávne zvolená veľkosť podkladovej plochy, najmä formát A4.

Deti zotrvávali v nevhodných telesných polohách, tzn. podsúvali hornú časť tela pod stôl, ovíjali nohy okolo nôh stoličky, sedeli si na nohách alebo príliš nízko skláňali hlavu nad záznamovú plochu

Nízka úroveň grafomotorických zručností detí je zapríčinená viacerými faktormi, pričom jedným z nich je nedôsledné korigovanie učiteľmi. Z pozorovaní vyplynulo, že len niektorí učitelia poskytovali deťom verbálne a vizuálne inštrukcie a individuálne korigovali úchop alebo usmerňovali nevhodnú telesnú polohu. A to tiež často len pri cielenej intervencii grafomotoriky. V ostatných činnostiach, ktoré s ňou súviseli, učitelia deti nekorigovali. Ďalším negatívnym faktorom je nezaraďovanie prípravných prstových cvičení na uvoľnenie kĺbov ramena, lakťa, zápästia a prstov. V tejto súvislosti je potrebné poukázať i na nevyhnutnosť kvalitnej praktickej prípravy budúcich učiteľov MŠ.

Záujem detí o kreslenie a grafomotorické aktivity klesá, možným dôvodom je i nadmerný vplyv digitálnych technológií v domácom prostredí, ktoré dieťa oberajú o čas, ktorý nevyhnutne potrebuje na iné činnosti dôležité pre jeho zdravý vývin (napríklad spánok, fyzický pohyb, rozvoj jemnej motoriky, učenie, hry
a komunikáciu s blízkymi)1 . Z tohto dôvodu sa povinné predprimárne vzdelávanie javí ako veľmi pozitívny krok rozvoja grafomotorických zručností.

Záverom možno konštatovať, že rozvoj grafomotorických zručností detí a cielený nácvik grafomotorických línií ako základný predpoklad školskej pripravenosti si vyžaduje systematický prístup, ktorý je založený na intenzívnej spolupráci rodičov (zákonných zástupcov) a učiteľov. Dôležité je i dôsledné metodické vedenie zo strany učiteľov, poskytovanie individuálnej podpory deťom a stimulácia grafomotoriky vytvorením vhodných podmienok.

Viac informácií sa nachádza v správe Stav a úroveň výchovno-vzdelávacieho procesu, pedagogického riadenia a podmienok výchovy a vzdelávania v materskej škole

____________________________________________________________________________________________________________________

  1. LUKAVSKÁ, Kateřina. Předškolní děti a digitální technologie. Šance Dětem, 14. 11. 2024. Dostupné online:
    https://sancedetem.cz/predskolni-deti-digitalni-technologie [cit. 3. 10. 2025].