Polytechnická výchova a vzdelávanie (PYA) je proces, ktorý smeruje k získavaniu a preukázaniu istých technických vedomostí a zručností, k formovaniu pozitívneho vzťahu jedinca k technike. Zahŕňa rozvoj v oblasti manuálnych zručností, technického myslenia a tvorivosti z viacerých odborov techniky vrátane iných vied. Výsledkom polytechnickej výchovy je technická gramotnosť (TG) – schopnosť používať, riadiť, hodnotiť a pochopiť technológie.
Rozvoj TG detí napĺňajú viaceré materské školy (MŠ) v rámci projektu „Technické škôlky“1 , ktorý sa stal súčasťou slovenského predprimárneho vzdelávania v roku 2015. Jeho hlavnou myšlienkou bolo iniciovať u detí záujem o techniku a prírodovedné poznanie, podporiť celkovú technickú a vedeckú gramotnosť, zlepšiť schopnosť porozumieť základným poznatkom vedy a techniky a uvedomovať si, ako prakticky ovplyvňujú život každého jedinca.
Do projektu bolo v čase výkonu tematickej inšpekcie (TI) zapojených 34 MŠ. Jeho realizácia je plne v súlade s európskymi stratégiami zameranými na podporu technického vzdelávania, ktoré je kľúčové pre budúcnosť pracovného trhu, inovácie a udržateľný rozvoj. Zapojenie MŠ do projektu je založené na dobrovoľnom princípe, slobodnej, nenútenej účasti detí na aktivitách a na osobnom prístupe učiteľov. Podmienkou realizácie je zabezpečenie primeraného materiálno-technického vybavenia MŠ.
Štátna školská inšpekcia (ŠŠI) realizovala TI s cieľom zmonitorovať stav realizácie polytechnickej výchovy a rozvoj technickej gramotnosti detí v povinnom predprimárnom vzdelávaní (PPV) v 26 MŠ vo všetkých krajoch Slovenska s výnimkou Nitrianskeho kraja 2 .
Graf 1 Počet vykonaných TI z celkového počtu MŠ zapojených do projektu „Technické škôlky“ v čase výkonu TI (do 31. 03. 2025)

- Z výsledkov kontrolnej činnosti ŠŠI vyplynulo, že MŠ zapojené do projektu „Technické škôlky“ vytvorili podmienky na uskutočňovanie PYA a rozvíjanie TG.
Až 80 % škôl deklarovalo podporu technickej a prírodovednej gramotnosti ako súčasť vlastných cieľov výchovy a vzdelávania v školskom vzdelávacom programe. Všetci učitelia zapojení do projektu spĺňali požadované kvalifikačné predpoklady, pričom väčšina materských škôl (80,8 %) zároveň vytvárala priestor na ďalší profesijný rozvoj pedagógov v oblasti polytechnickej výchovy.
Všetky zapojené MŠ zabezpečili adekvátne materiálno-technické podmienky na realizáciu aktivít, čo umožnilo deťom pracovať s rôznorodými pomôckami a nástrojmi. Významná časť MŠ (84,6 %) aktívne spolupracovala s rôznymi subjektmi v rámci obce a regiónu, čím sa posilnila prepojenosť vzdelávania
s reálnym prostredím. Niektorí učitelia sa navyše aktívne podieľali na tvorbe a prezentácii metodických materiálov (38,5 %) a prispievali k profesijnému rozvoju kolegov z iných MŠ prostredníctvom vzdelávacích aktivít (34,6 %).
- Počas väčšiny hospitácií preukázali deti pri realizácii polytechnickej výchovy rozvoj technickej gramotnosti.
Pozorovania počas hospitácií jednoznačne potvrdili, že deti zapojené do aktivít polytechnickej výchovy preukazovali vysokú mieru technického myslenia a predstavivosti. Až na 94,2 % hospitácií deti dokázali samostatne uvažovať nad technickými problémami, navrhovať riešenia a kreatívne pristupovať k úlohám. Ich manuálne zručnosti boli na mimoriadne vysokej úrovni, pričom na všetkých hospitáciách (100 %) zvládali prácu s nástrojmi a materiálmi primeranými ich veku s istotou a zručnosťou. Zároveň sa ukázalo, že deti disponujú rozvinutými komunikačnými schopnosťami (na 90,4 % pozorovaní), zmysluplne dokázali reagovať na otázky učiteľov, formulovať vlastné myšlienky a zapájať sa do diskusií o prebiehajúcich činnostiach. Bádateľsky orientované aktivity, ktoré si vyžadovali pozorovanie, kladenie otázok, hľadanie odpovedí a overovanie hypotéz podnecovali rozvoj kognitívnych schopnosti detí, ktoré preukázali
na takmer troch štvrtinách hospitácií (71,2 %).
Deti pristupovali k technickým činnostiam s veľkým záujmom, boli trpezlivé, samostatné a motivované. Pracovali sústredene, dôsledne a s viditeľnou radosťou z objavovania. Vo väčšine prípadov dôsledne dodržiavali pracovné a bezpečnostné postupy (98,1 %), čím preukázali nielen pochopenie pravidiel, ale aj zodpovedný prístup k práci. Rovnako dbali na poriadok na svojom pracovnom priestore, po ukončení činností upratali pomôcky a udržiavali čistotu, čo svedčí o osvojenej pracovnej disciplíne a rešpekte k prostrediu.
Obrázok 1 Výtvory detí z kovu a iných materiálov MŠ, Hlavná 49, Nová Dedinka

Na základe zistení ŠŠI konštatuje, že zapojenie sa materských škôl do projektu „Technické škôlky“ a dôsledné uplatňovanie princípov polytechnickej výchovy a vzdelávania zo strany učiteľov malo pozitívny vplyv na rozvoj technickej gramotnosti detí (technického myslenia, predstavivosti, kreativity, kritického myslenia), čo sú základné piliere funkčnej gramotnosti v 21. storočí. Zároveň bol zaznamenaný i rozvoj manuálnych zručností, jemnej motoriky a priestorového vnímania, čo prispievalo nielen k rozvoju praktickej samostatnosti, ale aj k celkovému sebavedomiu detí pri experimentovaní a objavovaní. Realizácia PYA tak potvrdila, že jej včasné a premyslené začlenenie do predprimárneho vzdelávania má dlhodobý strategický význam pre osobnostný aj profesijný rozvoj detí.
_____________________________________________________________________
- Viac o projekte: https://technickeskolky.sk.
- Podľa dát z webového sídla NIVaM v čase výkonu školskej inšpekcie nebola zapojená do projektu žiadna MŠ z Nitrianskeho kraja.