TESTOVANIE 9
Testovanie T9 v aktuálnom školskom roku monitorovali školskí inšpektori v deviatom ročníku v 45 základných školách (ZŠ) a v 10 gymnáziách v prvom ročníku s päťročným vzdelávacím programom a vo štvrtom ročníku s osemročným vzdelávacím programom.- Pokyny NIVaM, ktoré zabezpečujú zásady rovnakého zaobchádzania pre všetkých zúčastnených žiakov a zabraňujú získaniu neoprávnených výhod počas externého testovania, boli riaditeľmi škôl, školskými koordinátormi a administrátormi v kontrolovaných subjektoch dodržané.
- Nedostatky zaznamenané v 4 základných školách a v 2 gymnáziách súviseli s menej dôsledným prístupom pedagogických zamestnancov, ktorí počas testovania plnili úlohy školského koordinátora, administrátora či externého dozoru.
- Kratší čas na vypracovanie testu z matematiky potrebovalo približne 13 % žiakov ZŠ a 17,5 % žiakov GYM. Výraznejšie rozdiely týkajúce sa času potrebného na vypracovanie testu preukazovali žiaci v ostatných testovaných predmetoch. Uvedený trend sa v ostatných dvoch rokoch opakuje.
Viac informácií sa nachádza v správe Stav zabezpečenia a realizácie celoslovenského testovania žiakov 9. ročníka v základných školách, 4. ročníka gymnázií s osemročným vzdelávacím programom a 1. ročníka gymnázií s päťročným vzdelávacím programom
EXTERNÁ ČASŤ A PÍSOMNÁ FORMA INTERNEJ ČASTI MATURITNEJ SKÚŠKY
Kontrolu realizácie EČ a PFIČ MS vykonala ŠŠI na 32 gymnáziách a 54 stredných odborných školách.
Zistenia z kontroly jednotlivých predmetov v školách a v kontrolovaných skupinách poukazujú na viaceré nedostatky týkajúce sa nielen činnosti školských koordinátorov a administrátorov, ale aj predsedov školských alebo predmetových maturitných komisií (ŠMK a PMK).
Nedostatky sa týkali napr.
- nedodržania minimálneho počtu žiakov v skupine s cieľom vytvoriť čo najmenší počet skupín;
- neurčenia náhradného administrátora;
- neprideľovania administrátorov do skupín náhodným výberom.
Priebeh testovania bol negatívne ovplyvnený napr.
- nekorektným a neúplným zadávaním pokynov žiakom týkajúcich sa samotnej práce s testami a ukončovania testovania;
- neposkytnutím času určeného na to, aby sa žiaci oboznámili s testom;
- nedodržaním požiadavky na vypnutie a odloženie mobilných telefónov alebo iných elektronických zariadení s možnosťou pripojenia na internet a aj tašiek na určené miesto;
- zadávaním doplňujúcich pokynov v priebehu testovania;
- nezabezpečením dozoru a žiakov v triedach počas zverejňovania zadaní PFIČ MS.
V aktuálnom školskom roku sa vyskytlo aj nesprávne ohodnotenie úloh s krátkou odpoveďou v súlade so zverejneným kľúčom a Pokynmi na hodnotenie úloh s krátkou odpoveďou (ÚKO),
- a to i napriek tomu, že odpoveďové hárky s ÚKO EČ MS boli ohodnotené dvomi pomocnými hodnotiteľmi a následne skontrolované predsedami PMK ako hodnotiteľmi. Pričom dodržiavanie Pokynov NIVaM 2 zo strany škôl do značnej miery zabezpečuje objektivitu a porovnateľnosť dosiahnutých výsledkov škôl a žiakov z predmetov MS.
- V tejto súvislosti 2 RÚŠS bola zaslaná informácia o nedostatkoch v činnosti predsedu ŠMK a PMK, ktoré sa týkali nedôslednej kontroly hodnotenia ÚKO s negatívnym vplyvom na správnosť hodnotenia OH piktogram „pero“3 , ako aj nedôslednej kontroly priebehu EČ a PFIČ MS 4 .
Kontrola realizácie EČ a PFIČ MS poukázala v porovnaní s minulým školským rokom na nárast škôl, v ktorých sa nedostatky vyskytli. Pri kontrole EČ a PFIČ MS sa zistil rozdiel v pomere nedostatkov medzi gymnáziami (18,8 % škôl) a SOŠ (25,9 % škôl) v prospech GYM. Kým v GYM v porovnaní so školským rokom 2023/2024 narástol počet škôl, v ktorých sa realizácia EČ MS konala neobjektívne o 12,1 % škôl, v SOŠ to bolo o 15,5 % škôl. Znova sa ukázalo, že vo väčšine subjektov boli nedostatky kumulované, pričom zväčša išlo o stredné odborné školy najmä v Prešovskom kraji.
Obrázok 1 Počet kontrolovaných škôl v krajoch SR, v ktorých sa vyskytli nedostatky v realizácii EČ a PFIČ MS podľa pokynov NIVaM
Nárast počtu škôl, v ktorých boli zistené nedostatky, môže byť zapríčinený viacerými ukazovateľmi. Jedným z nich môže byť aj neefektívne implementovanie nadobudnutých poznatkov zo školení predsedov ŠMK a PMK pri realizácii MS. Vzhľadom na počet porovnávaných období (dva školské roky), ako i na vyššiu identifikáciu porušení zistenú cielenejšou kontrolou zatiaľ nemožno jednoznačne konštatovať negatívny trend.
Viac informácií sa nachádza v správe Stav realizácie externej časti a písomnej formy internej časti maturitnej skúšky na gymnáziu a strednej odbornej škole v Slovenskej republike v školskom roku 2024/2025
______________________________________________________________________________________________________
- https://www.ssi.sk/wp-content/uploads/2024/06/Externa-maturita-202..pdf
- Pokyny pre školských koordinátorov, Pokynov pre administrátorov, Pokynov pre predsedov ŠMK a PMK a Pokynov na hodnotenie úloh s krátkou odpoveďou
- Stredná odborná škola technická, Kozmálovská cesta 9, Tlmače (ANJ); Súkromná stredná odborná škola ELBA, Smetanova 2, Prešov (ANJ, RUJ)
- Súkromná stredná odborná škola ELBA, Smetanova 2, Prešov (ANJ, RUJ)













