Ranné kruhy oslovili učiteľov, potrebujú však systémovú podporu

Ranné kruhy v školách sú efektívnym pedagogickým nástrojom, ktorý pomáha vytvárať pre žiakov bezpečné a podnetné prostredie a prispieva k zlepšeniu komunikácie v triede. Ranné kruhy pomáhajú žiakom aj lepšie sa naladiť na vyučovanie, čím prispievajú k zvýšenej sústredenosti a motivácii.

MŠVVaM SR odporúča školám realizovať ranné kruhy ako účinný nástroj na zlepšenie vzťahov a duševnej pohody v triedach, elimináciu rizikového správania žiakov v školách, ako aj na zlepšenie koncentrácie počas vyučovania. Na podporu zavedenia ranných kruhov do vyučovania MŠVVaM SR pre školy vydalo a zverejnilo na začiatku školského roka 2024/2025 na svojom webovom sídle metodickú príručku Praktická príručka pre ranné kruhy.

V tejto súvislosti ŠŠI v spolupráci s útvarom duševného zdravia MŠVVaM SR zrealizovala v prvom štvrťroku 2025 v ZŠ dotazníkový prieskum, ktorého hlavným cieľom bolo zistiť stav vytvárania podmienok na zníženie rizikového správania a na podporu duševného zdravia žiakov v škole formou ranných kruhov (ranných komunít, komunitných kruhov).

Dotazník bol zaslaný riaditeľom 2 059 ZŠ vo všetkých krajoch Slovenska. Vyplnilo ho 1 820 riaditeľov škôl, jeho návratnosť tak bola 88,4 %. Školy, ktoré sa aktívne zapojili do administrácie dotazníka, vzdelávali celkovo 459 086 žiakov.

Monitoring ranných kruhov formou dotazníka poukázal na to, že ranné kruhy realizujú dve tretiny škôl.

Mnohí riaditelia uvádzali, že ich realizujú už dlhodobo ako aktivity posilňujúce empatiu, spoluprácu, sebahodnotenie, motiváciu žiakov, pričom nadväzujú na vyučovaciu metódu DALTON alebo Montessori pedagogiku. Viaceré ZŠ ranné kruhy zaviedli po pandémii COVID-19 ako opatrenie na elimináciu krízových situácií alebo na základe odporúčania CPP. Avšak viac ako polovica riaditeľov škôl zaviedla ranné kruhy v aktuálnom školskom roku, čo mohlo byť pozitívnym dôsledkom iniciatívy MŠVVaM SR v oblasti rozvoja duševného zdravia žiakov.

Z celkového počtu škôl, ktoré realizovali ranné kruhy, bola štvrtina zapojená do procesu kurikulárnych zmien a postupného zavádzania nového štátneho vzdelávacieho programu, kde sú ranné kruhy jedným z efektívnych nástrojov ovplyvňujúcich pozitívne žiakov v procese výchovy a vzdelávania. Predpoklad, že školy v postupnom zavádzaní nového kurikula budú realizovať ranné kruhy viac a systémovejšie ako ostatné školy, sa však nepotvrdil (Graf 1).

Graf 1 Percento škôl, ktoré zapracovali ranné kruhy do ŠkVP/UP podľa odporúčaní MŠVVaM SR

V organizácii ranných kruhov prevláda iniciatíva jednotlivých učiteľov, avšak bez celostného prepojenia na koncepciu školy a výchovno-vzdelávací proces.

Len necelá desatina škôl zaradila ranné kruhy do UP alebo vytvorila samostatné predmety. Organizácia ranných kruhov nie je povinná, a preto zaradenie do výchovno-vzdelávacieho procesu, ale aj ich financovanie, nie je legislatívne upravené (Graf 2).

Graf 2 Spôsob zaradenia ranných kruhov do vyučovania

Realizácia ranných kruhov prebiehala najčastejšie na prvom stupni, a to zväčša pred vyučovaním v časovom trvaní 10 – 15 min., pričom ranné kruhy boli organizované najmä triednymi učiteľmi.

V mnohých školách ranné kruhy prebiehali v rámci triednických hodín a zameriavali sa na posilnenie sociálnej blízkosti, prácu s emóciami a rozvoj komunikačných zručností. V tomto kontexte je na škodu veci, že triednické hodiny nie sú povinnou súčasťou učebných plánov a rozvrhov hodín. Zo zistení tiež vyplynulo, že väčšina žiakov prijímala ranné kruhy pozitívne a do činností sa zapájala aktívne. Takisto väčšina riaditeľov škôl vnímala zavedenie ranných kruhov v školách veľmi pozitívne, podľa ich vyjadrení posilňujú vzájomné vzťahy a rešpekt, budujú dôveru, zlepšujú vzájomnú komunikáciu a pomáhajú vyriešiť rôzne situácie v triede, zohľadňujú individuálne potreby žiakov, podporujú emočnú pohodu a prispievajú k zlepšeniu klímy v triedach aj v škole. Treba však konštatovať, že viac ako dve tretiny učiteľov sa v téme duševného zdravia a vedenia ranných kruhov nevzdelávalo a ani nevyužívalo žiadne metodické materiály. Je teda otázne, aká je kvalita realizácie ranných kruhov a či sú učitelia dostatočne pripravení poskytnúť žiakom v oblasti duševného zdravia cielenú podporu.

ŠTÁTNA ŠKOLSKÁ INŠPEKCIA NA ÚROVNI SYSTÉMU ODPORÚČA

Vytvárať programy vzdelávania pre pedagogických a odborných zamestnancov cielene orientované na realizáciu ranných kruhov a rozvíjanie pedagogických spôsobilostí v oblasti sociálnych zručností.

Poskytovať podporné metodické materiály pre PZ a OZ, ktoré reflektujú potreby a požiadavky vyplývajúce zo zavádzania ranných kruhov do vzdelávania.

Podporovať i naďalej sieťovanie škôl s cieľom vzájomnej výmeny skúseností pri zavádzaní nového kurikula.

Upraviť systémovo zavedenie ranných kruhov ako súčasť výchovno-vzdelávacieho procesu, zamerať sa na stanovenie podmienok ich realizácie.

Wellbeing žiakov je nevyhnutným predpokladom dosahovania vzdelávacieho úspechu. Efektívna a erudovaná realizácia ranných kruhov je účinný nástroj na podporu duševného zdravia žiakov, preto ŠŠI odporúča zamerať sa na vytvorenie podmienok na ich zavedenie do výchovno-vzdelávacieho procesu.